Irma Chmelová: Keď ľuďom na trhu niečo chýba, začnú podnikať

6. mája 2013
Irma Chmelová: Keď ľuďom na trhu niečo chýba, začnú podnikať
Prináša na slovenský trh produkty, ktoré Slováci nepoznajú a búra stereotypy o tom, že staroba je spojená len s chorobami a smrťou. Čo chýba na slovenskom trhu, aké služby chýbajú na Slovensku a čo chýba na trhu všeobecne?
Podnikateľka Irma Chmelová rozbieha internetový predaj pomôcok pre seniorov. Zo svojej stránky plánuje vytvoriť multifunkčné miesto, kde bude všetko. Od produktov, cez služby až po poradenstvo.

Staroba môže byť aj pekná a príjemná

Kedy ste začali uvažovať o podnikaní?
Predtým som pracovala pre Európsku investičnú banku. Mala som na starosti veľký projekt, určený na podporu malého a stredného podnikania. Pri práci v banke som však mala často pocit, že by som chcela robiť niečo konkrétnejšie, kde by som jasne videla výsledok mojej práce a pozitívny dopad na spoločnosť a jednotlivých ľudí. Spoznala som sa tiež s ľuďmi, ktorí rozbehli start-upy v rôznych oblastiach. Boli to veľmi inšpirujúce príbehy, ktoré ma prinútili rozmýšľať nad podnikaním. Veľa z nich začínalo prakticky od nuly, prišli s dobrým nápadom a dnes pôsobia po celom svete. Ale aj z malého Slovenska sa dá robiť svetový biznis.
Ako vznikol nápad podnikať s pomôckami pre seniorov?
Dlhodobo sme sa s mamou starali o starých rodičov a aj vďaka môjmu dlhšiemu pobytu vo  Švédsku som vedela, aké zaujímavé pomôcky vo svete existujú, pričom u nás sa nedali kúpiť. Najprv som ich začala nosiť starým rodičom a jedného dňa mi napadlo, že by bolo skvelé sprostredkovať tieto pomôcky aj iným ľudom na Slovensku. Človek začne väčšinou podnikať, keď zistí, že mu na trhu niečo chýba. A to bol aj môj začiatok.
Čo všetko môžu nájsť zákazníci na vašej internetovej stránke?
Snažím sa dostať pod jednu strechu organizácie zaoberajúce sa seniormi, aby zo stránky vznikol portál, ktorý bude združovať všetko potrebné pre seniorov. Od pomôcok, cez služby, až po poradne. Chcem, aby bol web centrálny bod, kam klienti prídu, ak hľadajú niečo pre seniorov. Uvedomujem si veľmi dobre, že staroba nie je vždy príjemná a spája sa so zdravotnými a finančnými problémami. Som však presvedčená, že môže byť aj pekná a príjemná. Práve tomu sa snažím dopomôcť. Môj starý otec sa druhý krát oženil ako 74-ročný, aj preto chcem na stránke  pripraviť zoznamovaciu službu pre seniorov.
Ako reagujú ľudia, keď sa pozrú na vašu stránku?
Veľmi pozitívne a zároveň prekvapene, že sa tejto téme venuje mladý človek. Často mi hovoria, že nikdy predtým podobné produkty nevideli a hneď rozmýšľajú, čo by sa zišlo ich rodičom alebo starým rodičom. Ponuku sa snažím stále rozširovať o nové produkty a prinášať ďalšie novinky na Slovensko. Nechcem ale pôsobiť len ako internetový obchod. Plánujem rozšíriť stránku o sociálne funkcie, fórum, či už spomínanú zoznamku, pretože práve sociálna izolácia seniorov je obrovský problém spokojného starnutia.
Ktorý z produktov dokázal ľudí prekvapiť?
Napríklad tzv. katapultovacie sedadlo. Starší ľudia majú často problém pri vstávaní zo stoličky. Toto sedadlo vás jemne vyzdvihne a keď si sadáte, pomaly vás spustí dolu. Staršie ročníky sa často uprostred noci budia, pretože sú smädní. V ponuke nájdete termo pohár, ktorý v tme svieti. Nemusia tak lapať po svetle. Sú to svojím spôsobom „vychytávky“ a zároveň veľmi praktické veci. Obľúbeným produktom je hľadač kľúčov, pevná linka s možnosťou označenia veľkých tlačidiel fotkami blízkych, alebo elegantná skladacia vychádzková palička, ktorá je dostupná v rôznych farbách, napríklad aj bodkovaná ružová pre dámy.
Ako zháňate produkty, ktoré ďalej distribuujete na svojej stránke? 
Je to namáhavý proces. Strávila som pri ňom minimálne štyri mesiace, len kontaktovaním dodávateľov. Na jednej strane to bolo zložité, pretože ako začínajúca firma som si nemohla dovoliť objednávať tovar vo veľkom množstve. Na druhej, dodávatelia vedeli, že na Slovensku nič podobné nie je. Boli radi, že si našli nového partnera na novom trhu. Predsa len, aj päť miliónový štát má trh, na ktorom sa dá podnikať.                               
Odkiaľ máte dodávateľov? 

Prevažne zo západnej Európy. Nesmierne mi pomohli jazykové znalosti, keďže viem po nemecky, anglicky aj po švédsky. Kontakt v ich rodnej reči bol predpokladom úspechu. Podarilo sa mi ich presvedčiť, že som seriózna a spolupráca so mnou bude ľahká. A že budem platiť. Začiatky boli ťažké. Každý návod v cudzom jazyku som musela prekladať alebo si za preklad zaplatiť.
Istý čas ste žili vo Švédsku. Všímali ste si aj tam životné podmienky pre seniorov?
Netreba si idealizovať život ani v krajinách ako Švédsko, ale samozrejme finančná situácia seniorov je tam priaznivejšia. Veľký rozdiel medzi našim a západným trhom je, že u nás tieto výrobky často kupujú deti svojim rodičom. Zatiaľ čo tam si ich kupujú sami seniori, lebo si to môžu dovoliť. Ale nemyslím si, že to je len o peniazoch, skôr o prístupe. Ľudia sa tam nehanbia za svoju starobu. Seniori na Slovensku sú niekedy hákliví na svoj vek.
Staroba je v určitom zmysle veľmi citlivá vec… 
Presne tak. Ak niekomu u nás poviete, že je senior, je to vnímané takmer ako urážka. Z vlastnej skúsenosti viem, že nemôžem len tak prísť za sedemdesiatročným človekom a podať mu letáčik s produktmi pre seniorov. Typická reakcia je, že on také veci ešte nepotrebuje.
Ako sa ich potom snažíte osloviť?
Práve preto sa sústredím na mladšie generácie, ktoré využívajú internet, sociálne siete. Majú možno aj viac peňazí. Hoci vidím, že počet seniorov nakupujúcich cez internet rastie. Sú síce opatrnejší, zavolajú alebo napíšu email. Ešte sa trochu boja. Dokonca, niekedy pri výbere lacnejších a drahších produktov si objednali tie drahšie.
         Senior woman on phone in front of laptop     
Plánujete predávať výrobky len cez internet?
Rozmýšľala som aj nad založením kamennej prevádzky, no je to veľmi nákladné. Zložitá byrokracia situáciu tiež veľmi sťažuje. Navyše, ak by som si predajňu otvorila v Bratislave, nemala by som pokrytý zvyšok Slovenska. Veľa objednávok mám práve mimo hlavného mesta. Je to vízia do budúcna. Rovnako ako posunúť biznis do ďalších krajín. Aj preto som sa prihlásila na program Women Entrepreneurship Forum. Chcela som sa poradiť so skúsenými ľuďmi a vypočuť si ich názor na moje predstavy.
Čo ste sa už dozvedeli?
Zatiaľ som pre moje plány získala podporu. S mojou mentorkou, pani Klaudiou Valuškovou, som mala už šesť stretnutí. Rozbehla sieť predajní a autoservisov po celom Slovensku. Myslím, že sme si „sadli“ aj kvôli tomu, že naše aktivity majú sociálny rozmer. Pani Valušková sa totiž momentálne venuje najmä zdravotne postihnutým so špeciálnym projektom auta, ktoré môže odviezť človeka na vozíčku. Predstavujem jej svoje nápady, ona ich komentuje, radí mi, čo by urobila inak a čo sa jej páči. Dáva mi ciele, ktoré mám do ďalšieho stretnutia splniť, či už získavať informácie alebo kontaktovať rôznych ľudí či firmy. Je to veľmi dobrý spôsob mentorigu. Zároveň ma zobrala na rôzne stretnutia a zoznámila so zaujímavými ľuďmi.
V čom vidíte najväčšie problémy v podnikaní?
Na začiatku som sa dosť trápila kvôli rôznym byrokratickým povinnostiam – človek ešte nezarobil ani euro a už musí odvádzať rôzne poplatky a platiť právnikov a účtovníkov, aby mu pomohli interpretovať neustále meniace sa zákony. Ďalší aspekt je, aby sa o nás ľudia dozvedeli – ak nevedia, že naše produkty existujú, nebudú ich vyhľadávať. Ale pomaly som sa už naučila, čo pre nás v tomto smere funguje, a čo nie. Taktiež prístup k financiám na Slovensku je pomerne zložitý. Je ťažké zháňať financie pre projekt, ktorého cieľom nie je urobiť ma milionárkou do roka. Moje podnikanie je nielen o zarábaní, ale má silný sociálny aspekt. To však žiadna banka nevyhodnotí, aj preto som sa o úver zatiaľ ani nepokúšala.
Nie je to frustrujúce?
Niekedy áno, ale prekážky sú zároveň výzvou. Motivujú ma najmä pozitívne spätné väzby od klientov. Keď dodám špeciálny otvárač na konzervy pre ľudí, ktorým sa strasú ruky, sú veľmi vďační. Aj za takú maličkosť. Zdravý človek si ani neuvedomuje, ako taká drobnosť dokáže zlepšiť život. Pozitívne ma prekvapilo, že moje produkty sú vhodné aj pre iné skupiny, napríklad pre mladých so svalovou dystrofiou, nevidiacich alebo pre predčasne narodené deti. Každý jeden produkt, ktorý si nájde svojich zákazníkov mi tak robí veľkú radosť.
Čo myslíte, ako vnímajú ľudia seniorov? 
Obávam sa, že nie vždy pozitívne. Mladí sa často sťažujú, že seniori zaberajú v práci miesto mladším, namiesto toho, aby sa od nich snažili niečo naučiť. Tiež mám pocit, akoby seniorov nebolo na verejnosti veľmi vidno, možno len v MHD, u lekára či v potravinách. Ľudia ich prehliadajú. Zrejme to prišlo s presadzovaním mladých do spoločnosti. Keď som rozbiehala biznis, niektorí známi reagovali negatívne. Vraj, čo to je za nápad, podnikať v takej neperspektívnej oblasti, veď seniori nemajú peniaze a podobne. Dúfam, že sa spoločnosť postupne zmení a začne si seniorov patrične vážiť. Na Slovensku je takmer milión starobných dôchodcov. Máte pocit, že ich je toľko, keď idete po ulici alebo pozeráte televízne správy? Ja nie. Dúfam, že sa to aj vďaka môjmu projektu podarí trochu zmeniť. Ulice totiž nie sú len pre mladých.
Zhovárala sa Anna Jacková
Foto: prosenior.eu,  archív I. Chmelovej, fotobanka Pixmac
Mentoringový program pre ženy podnikateľky s názvom Women Entrepreneurship Forum realizuje Veľvyslanectvo USA na Slovensku v spolupráci s Vidieckou organizáciou pre komunitné aktivity. V rámci programu majú účastníčky príležitosť zlepšiť a inovovať svoje podnikateľské aktivity pod dohľadom skúsených mentorov z USA i zo Slovenska. Mentori poskytnú vybraným podnikateľkám konkrétne rady týkajúce sa riadenia podnikov a možnosti ich rastu, a zároveň im napomôžu získať potrebné sociálne zručnosti a budú ich viesť. Projekt sa realizuje v Bratislave, Banskej Bystrici a Košiciach.

 

Zdroj: Podnikam.SK
Tlačiť

Súvisiace články v seriáli "Úspešní podnikatelia"

Zobraziť všetky články v seriáli "Úspešní podnikatelia"
Súvisiace témy:

Čo si o tom myslíte?