Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Negatívne aspekty tímbildingu. Tímbilding nemá byť krčmová zábava

Ilustračné foto: FreeDigitalPhotos.net
2. decembra 2015 Tlačiť

Firmy považujú tímbilding za magický nástroj budovania a utužovania kolektívu. Až niekedy zabúdajú na to, že každá minca má dve strany.

Zdravá, či nezdravá súťaživosť?

Firemné tímbildingy medzi jednotlivými spoločnosťami sú skvelé. Pozor však, ak budete súťažné disciplíny organizovať v rámci jednej firmy. Zdravá súťaživosť sa môže veľmi rýchlo zvrtnúť na pocit, že niektorá skupina pracovníkov nie je dosť dobrá. Potom to môže prenášať aj nerovnosť do pracovného prostredia, vysvetľuje Alexander Kjerulf, zakladateľ spoločnosti Woohoo a expert na šťastie v práci. Omnoho lepšie je siahať po tímbildingových aktivitách, ktoré jednotlivých členov tímu dopĺňajú. Tím by mal zvíťaziť ako celok, nie ako jeden víťaz druhý porazený. Preto je lepšie voliť kurzy prežitia, kde si môžu hráči pomáhať. Vo futbale naopak môžu vygradovať neželané emócie.

Tímbilding pre tímbilding

Jednou z častých negatív športovej, vzdelávacej, alebo zábavnej akcie je malé prepojenie s praxou. Preto Alexander Kjerulf nabáda na vytváranie schém, ktoré nielen zabavia samotných účastníkov, ale na princípe hry bude možné ukázať tímu, ako môžu svoje zručnosti a schopnosti použiť napríklad v obchodnej praxi, pri získavaní zákazníka, alebo naopak, čoho sa strániť. Pri hre sa ľudský mozog učí najrýchlejšie a vníma lepšie okolité prostredie. Na porade tak môže práve príklad zo spoločného tímbildingu ilustrovať, ako veci fungujú nielen na ihrisku, ale aj v praxi. Bez prepojenia na reálne pracovné nasadenie sa tak akcia pre tím stáva len vyplytvanými financiami.

Po pracovnej dobe to nefunguje

Jedným z negatívnych aspektov tímbildingových aktivít je ich odohrávanie sa mimo pracovného času. Súčasné trendy tímbildingov už preto upustili z dlhých pobytov v kúpeľoch, či niekoľkodňových aktivít. Joe Mullich, odborník na vzdelávanie dospelých, ktorý získal niekoľko ocenení v tejto oblasti pre Wall Street  Journal vyjadril trend, ktorý vidieť medzi svetovou elitou. Krátke, zato „sladké“ spoločné aktivity. Maľovanie, poobedný kurz atraktívneho vzdelávania, zážitkové školy čaju, vína, vychutnávania, wellness a podobne. Deseri Garcia, odborníčka na tímbildingové aktivity radí medzi top trendy technologické hry napríklad v rámci pretekov dronov, interaktívne tímbildingy s výmenou medzinárodných skúseností. Trendy sú aj dobrodružné hry. Cieľom je totiž kolektív motivovať, združiť a nie rozvádzať, nakoľko ani v tej najlepšej firme nie sú ľudia homogénni. Problém nastáva najmä pri zmiešavaní introvertov s extrovertmi.

Chýba koncept

Podstatnou črtou sa okrem zábavy stáva aj rozvoj kolektívu a možnosť dozvedieť sa niečo nové. Na toto mnoho firiem zabúda. Tímbilding totiž nemá byť krčmová zábava. Je možnosťou ako spoznať krásy prírody, sveta, využiť technické novinky, ochutnať veci nad rámec bežných hraníc, rozvinúť zmyselné aj intelektuálne poznanie. Pri tímbildingu zároveň získavate prehľad o tom, kto sa rád vzdeláva a rastie aj osobnostne. Takí ľudia sú pre firmu veľmi cennými. Ak sa zvrhne na úroveň krčmovej zábavy, je akýkoľvek pozitívny efekt zabitý.

Vytváranie nezdravých vzťahov

Vo väčšine prípadov milostné vzťahy na pracovisku neprospievajú tímovému duchu. Často sú práve tímbildingy miestom, kde medzi kolegami vznikajú aj iné ako pracovné spojenia. Často ostáva nezodpovedanou otázkou, či pokračovať nadriadenému v tykaní, ako sa správať ku kolegyni, s ktorou sa spoločný rozhovor pri víne pobral aj osobnejším smerom. Niekoľkodňové tímbildingy vnášajú riziko aj nie celkom štandardných vzťahov do pracovného kolektívu. To dokonca platí nielen v prípade sympatií, ale napríklad aj hádok.

Prehĺbenie rozdielov

Tímovosť je skutočne základná premisa úspechu firmy. Všetci za jeden povraz, skupinové riešenia. Problém však je, ak v tíme operujú aj jednotlivci, lídri, samostatní jazdci. Susan Cain vo fenomenálnej knihe Ticho z pozorovaní zistila, že je problém, ak je spojenie introvertov s extrovertmi príliš intenzívne. V tíme vie každý pracovať v prospech celku, no v prípade tímbildingových aktivít sa introverti málokedy stávajú spoločensky odviazanými, bezprostrednými, dokonalými spoločníkmi na zábavu aj hry. Preto môže práve snaha o vytvorenie priateľskej atmosféry prehlbovať psychologické rozdiely. Na pracovisku dokáže v jednom tíme dokonale fungovať symbióza introvertov s extrovertmi, no pri spoločenských hrách to byť nemusí. Získaná nevraživosť sa následne môže preniesť aj do pracovnej sféry.

Čo možno považovať za úspešný tímbilding?

Efektívny tímbilding má niekoľko základných charakteristík, ktoré si po jeho absolvovaní treba všímať. Ak ich nemá, je viac ako isté, že išlo prinajmenšom o mrhanie zdrojov, alebo prevládli práve zmienené negatívne aspekty.

  • Hlbšie porozumenie medzi spolupracovníkmi
  • Kolegovia si vedia pomôcť v slabých stránkach
  • Tím pri riešení úloh pracuje viac spoločne
  • Zvýšila sa dravosť, túžba a chuť robiť veci spolu
  • Tím má pocit, že je dobrý v tom, čo robí
  • Všetkým ostáva pocit dobre využitého času

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

firemná kultúratímbilding

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Motivácia

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X