6 taktík, ako nemínať čas a energiu na veci, ktoré nemôžete kontrolovať

17. apríla 2017
Do prešovského priemyselného parku príde čínsky investor
remote control in hand and TV Thinkstock

Mnohí ľudia často odmietajú prijať fakt, že niektoré veci v živote jednoducho nedokážu kontrolovať. Budete však celkovo oveľa efektívnejší, ak túto skutočnosť akceptujete a svoj čas a energiu sústredíte inam.

Nájdete medzi nimi rôznych mikromanažérov či takých, ktorí nevedia delegovať prácu na iných a nútia ostatných, aby sa zmenili. Za týmto ich úsilím stojí najmä presvedčenie, že keď budú dostatočne kontrolovať iných ľudí a situácie, v ktorých sa nachádzajú, dokážu predchádzať tomu, aby sa stalo niečo zlé. V konečnom dôsledku však tým strácajú obrovské množstvo času a energie až napokon zistia, že aj napriek tomu nedokázali všetko ustriehnuť. Ak máte pocit, že sa spomínaný problém týka aj vás, v nasledujúcich riadkoch nájdete niekoľko taktík, ktoré by vám mohli pomôcť.

Stres, smútok, prepracovanosť

 

  1. Definujte si, čo presne kontrolujete

Keď sa ocitnete v situácii, že sa niečoho obávate, na chvíľu sa zastavte a pouvažujte o tom, či je skutočne vo vašej moci túto záležitosť kontrolovať. Aj tu totiž platí, že nedokážete zastaviť prichádzajúcu búrku, no viete sa na ňu adekvátne pripraviť. Inak povedané, nemôžete kontrolovať správanie niekoho iného, dokážete však ovplyvniť vašu reakciu na jeho chovanie.

  1. Sústreďte sa na váš vplyv

Vaším vlastným správaním dokážete ovplyvniť ľudí aj niektoré okolnosti, no nedokážete zariadiť, aby sa veci vyvíjali tak, ako chcete. Aby ste zvýšili svoj vplyv na iných, sústreďte sa na vaše správanie. Buďte vzorom, ktorí chcete, aby nasledovali a stanovte si pritom zdravé hranice. Ak sa obávate o názory iných, zdieľajte s nimi svoje vlastné. Netlačte ale príliš na pílu a nechajte na nich, či ich príjmu. Na ich správaní to časom uvidíte.

Inteligencia, plán, biznis

  1. Identifikujte svoje obavy

Nahliadnite hlbšie do vlastného vnútra a spýtajte sa sami seba, čo sa môže stať, čoho sa obývate. Väčšinou totiž platí, že ani ten najhorší scenár napokon nie je až taká katastrofa, ako sa môže na prvý pohľad javiť. Existuje vysoká pravdepodobnosť, že ste oveľa silnejší, ako myslíte. Problém je, že ľudia sú niekedy až príliš zanezprázdnení na to, aby vôbec mysleli.

  1. Rozlišujte medzi predstavami a riešením problému

Predstavovať si dookola katastrofický scenár je jednoduché, no riešenie problému je už iná stránka veci. Zamyslite sa preto nad tým, čo si predstavujete. Ak aktívne hľadáte riešenie problému a predstavujete si rôzne scenáre, riešenie nájdete.

Podnikateľ, rozhodovanie, problém

  1. Vytvorte si plán pre riadenie stresu

Pravidelné cvičenie, zdravé stravovanie a dostatok spánku sú kľúčové faktory, ktoré vám pomôžu dobre sa starať o seba. Nájdite si čas na tieto aktivity a v boji so stresom budete oveľa efektívnejší, čo sa odrazí aj na lepších výsledkoch.

  1. Vybudujte si zdravé spojenia

Vytvorte si frázy, ktoré vám pomôžu upokojiť sa a pozitívne vás naladia. Môžu to byť napríklad nasledovné: „Bude to v poriadku“, „Dnes sa mi to podarí“, „To zvládnem“ a im podobné. Pripomínajte si ich v ťažkých situáciách a nastavte si myseľ pozitívne.

Všetky uvedené techniky vám môžu pomôcť zvýšiť odolnosť a ušetriť čas aj energiu, ktorú by ste inak minuli na riešenie vecí, ktoré aj tak nedokážete ovplyvniť. Niekedy je skutočne potrebné prijať fakt, že množstvo vecí nemôžete mať pod kontrolou. Aj tu však platí, vždy môžete začať od seba a každý deň vám prináša novú príležitosť i nový začiatok.

Odporúčané články

Čo si o tom myslíte?