Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
E-shop
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

9 nedostatkov vedenia, kvôli ktorým odchádzajú dobrí zamestnanci

Obrazok.jpg
7. januára 2016 Zdroj www.entrepreneur.com, www.ddiworld.com, iza.org Tlačiť

Sťažujete sa aj vy ako manažér, že vám odchádzajú najlepší zamestnanci? Pre niektorých možno šokujúce, no pre mnohých manažérov až príliš bežná vec.

Schopnosť udržať si dobrého zamestnanca patrí medzi kľúčové prednosti, ktorými musí byť dobrý manažér vybavený. Pokiaľ vám odchádzajú z tímu najlepší zamestnanci, máte skutočný dôvod na sťažovanie. Len málo vecí je, totiž, tak rušivých a nákladných ako odchod dobrého zamestnanca.

Ľudia neopúšťajú prácu, ale nadriadených

Manažéri majú často tendenciu obviňovať svoju neschopnosť udržať si šikovných ľudí na všeličo pod slnkom, okrem pochopenia jednej základnej veci: ľudia neopúšťajú prácu, opúšťajú manažérov a nadriadených.

Smutným faktom ostáva, že takejto situácii je možné sa jednoducho vyhnúť. Potrebné je, aby manažér získal novú perspektívu a vyvinul väčšiu snahu.

Odchádzajú vám šikovní zamestnanci? Čomu je potrebné sa vyhnúť a nad čím je vhodné sa zamyslieť? Pozrite sa na 9 chýb, ktorými zvyšujete pravdepodobnosť odchodu najlepších ľudí.

1. Svojich ľudí prepracujete

Nič nedokáže prispieť k vyhoreniu zamestnancov viac, ako keď sú prepracovaní. Dať šikovným členom tímu čo najviac práce a vyťažiť ich na maximum, aby ste mali istotu, že veci prechádzajú ich rukami a výsledok tak bude výborný, je pre každého manažéra veľmi vábivé.

Prácu manažéra ste si z veľkej časti splnili a konečne môžete byť pokojní, že na zadaniach pracujú tí najlepší. Prepracovanie dobrých zamestnancov je však nebezpečné. Môžu to začať vnímať ako trest za výborný výkon.

Prepracovanie je samo o sebe veľmi kontraproduktívne z hľadiska efektivity. Štúdia vedcov z amerického Stanfordu preukázala, že produktivita zamestnancov za hodinu výrazne klesá, ak pracovný týždeň presahuje 50 hodín. Viac ako 55 hodín práce týždenne vyúsťuje v názor, že je rozumnejšie do práce neprísť vôbec.

Pokiaľ musíte najtalentovanejším zamestnancom pridať úlohy, zvýšte aj ich postavenie. Šikovní zamestnanci prijmú viac zadaní, ale len vtedy, ak ich práca neudusí. Zvýšenie platu a odmien, povýšenie a nové zaradenie sú pri navýšení úloh nevyhnutné.

Pokiaľ pridelíte viac pracovných povinností bez akejkoľvek inej zmeny, resp. odmeny, váš talentovaný zamestnanec odíde tam, kde mu dajú to, čo potrebuje a čo si zaslúži.

2. Neviete uznať, keď zamestnanec prispeje k úspechu tímu a neodmeníte dobre vykonanú prácu

Je veľmi jednoduché podceniť silu gesta, akým je potľapkanie po chrbte. Najmä pri extrémne motivovaných šikovných zamestnancoch. Vzbudzujú dojem, že pochvalu nepotrebujú, lebo vidno, že sa zo svojho výkonu a úspechu tešia sami.

Každý však má rád pocit docenenia a obdivu. To isté platí pri talentovaných ľuďoch v tíme.

Manažéri musia zistiť, ako správne potešiť šikovného zamestnanca a adekvátne ho za jeho výkon odmeniť. Pre niektorých je najvhodnejšie zvýšenie odmien, pre iných verejné uznanie. Pri talentovaných zamestnancoch to zvyšuje pravdepodobnosť, že ich skvelý výkon sa bude často opakovať.

3. O zamestnancov sa nezaujímate

Približne polovica odchádzajúcich zamestnancov odchádza kvôli ich nadriadeným. Sofistikované firmy sa uisťujú, že ich manažéri vedia, ako dosiahnuť rovnováhu medzi profesionálnym a ľudským prístupom.

Takýto manažéri presne vedia, ako vhodne odmeniť úspech zamestnanca a ako preukázať pochopenie, keď práve prechádza ťažkým obdobím. Vedia aj to, ako zamestnanca posunúť na vyšší stupeň aj v prípade, že to „bolí“.

Manažéri a šéfovia, ktorí sa o svojich zamestnancov nedokážu zaujímať s empatiou budú vždy čeliť vysokej fluktuácii zamestnancov. Je nemožné pre niekoho pracovať viac ako 8 hodín denne bez toho, aby bol zamestnanec osobne zaangažovaný a nezaujímal sa o nič iné ako výnos z vlastnej produktivity.

4. Nedodržiavate svoje sľuby

Sľuby dostávajú manažérov do hraničnej pozície, ktorá stojí medzi potešením a odchodom ich zamestnancov. Pokiaľ svoje sľuby splníte, v očiach zamestnancov stúpnete ako človek, ktorý je dôveryhodný a čestný (čo sú dve veľmi rozdielne vlastnosti dobrého manažéra).

Ak sa vám nepodarí sľuby dodržať, ľudia vo firme vás budú vnímať ako falošného, nedôveryhodného a neúctivého. Nakoniec, ak šéf nesplní to, čo sľúbil, prečo by to robili jeho zamestnanci?

5. Zamestnávate a povyšujete nevhodných ľudí

Šikovní a tvrdo pracujúci zamestnanci chcú pracovať s kolegami, ktorí sú čo im najviac podobní. Ak si manažéri nesplnia svoju najdôležitejšiu povinnosť zamestnať vhodných kandidátov, je to najväčším demotivačným prvkom pre tých, ktorí s nimi musia pracovať.

Povýšenie nesprávnych zamestnancov je ešte omnoho horšie. Ak ako zamestnanec podávate najlepší výkon a povýšený bol váš kolega, ktorý si to až tak nezaslúži, ide o najvyšší stupeň urážky. V takom prípade niet divu, že šikovný zamestnanec odíde.

6. Nedovolíte, aby zamestnanci nasledovali svoje záľuby

Talentovaní zamestnanci sú plní energie a záujmu. Ak im poskytnete dostatočný priestor na ich záľuby, zvýšite ich produktivitu a spokojnosť so zamestnaním. Veľa manažérov však chce, aby ich zamestnanci pracovali v rámci úzkych mantinelov. Títo manažéri sa obávajú, že produktivita klesne, ak vytvoria flexibilnejšie podmienky pre svojich zamestnancov, vďaka ktorým by sa mohli viac venovať tomu, čo ich baví. Táto obava je však nepodložená.

Štúdie dokazujú, že ľudia, ktorí majú umožnené venovať sa v práci aj tomu, čo ich zaujíma a nielen tomu, čo ich zaujímať musí, cítia spokojnosť a naplnenie, ktoré zvyšuje ich produktivitu 5-násobne.

7. Nedokážete si vybudovať schopnosť komunikovať s ľuďmi

Ak je manažérom položená otázka ohľadom ich neschopnosti s ľuďmi komunikovať, použijú ospravedlňujúce formulky so slovami ako „dôvera“, „voľná ruka“ a „postavenie v spoločnosti“. Aj šéfovia majú často svojich šéfov, alebo aspoň biznis partnerov.

Použitie spomenutých výhovoriek je však úplný nonsens. Dobrí manažéri vedú svoj tím bez ohľadu na to, akých talentovaných ľudí zamestnávajú. Dávajú pozor, neustále načúvajú, usmerňujú a dávajú im spätnú väzbu.

Vodcovská pozícia môže mať svoj začiatok, ale nikdy nekončí. Ak máte pod sebou šikovného zamestnanca, je len na vás, aby ste preňho našli vhodné úlohy, ktoré prehĺbia jeho talent a výkonnosť. Najlepší zamestnanci očakávajú spätnú väzbu a chcú ju viac ako priemerní zamestnanci. Je na manažérovi, aby ju poskytoval.

8. Nedokážete stimulovať kreativitu svojich zamestnancov

Najtalentovanejší zamestnanci chcú zlepšiť všetko, čoho sa dotknú. Pokiaľ im odoberiete možnosť zmeniť a zlepšiť, pretože sa primárne snažíte zachovať vo firme status quo, zapríčiníte, že svoju prácu znenávidia. Ak utlačíte ich prirodzený záujem o inováciu, neobmedzujete iba ich, ale aj seba.

9. Nedokážete zamestnancov intelektuálne osloviť

Výborní šéfovia vedia svojich zamestnancov vyzvať k tomu, aby čelili aj zložitejším zadaniam, ktorých vyriešenie sa môže na prvý pohľad zdať nemožným. Namiesto toho, aby im zadali nepodstatné alebo všedné úlohy, mali by siahnuť po vzrušujúcich a intelektuálne vyzývajúcich zadaniach.

Mali by ich posunúť mimo ich komfortnej zóny, v ktorej sa cítia príjemne a pohodlne. Ak sa to podarí, je potrebné pokračovať správnou stimuláciou a povzbudením počas hľadania riešenia pre daný projekt. Hlavnou úlohou lídra je, aby urobil všetko pre to, aby jeho najlepší zamestnanec uspel.

Ak vašich najlepších ľudí zamestnávate jednoduchými a nudnými vecami, začnú hľadať iné miesto, ktoré rozprúdi ich intelekt.

Čo z toho vyplýva?

Pokiaľ chcete, aby vaši najlepší zamestnanci s vami aj naďalej zostali, musíte dôkladne porozmýšľať nad tým, ako sa k ním správate. Šikovní ľudia v tíme sú tvrdé oriešky, pretože ich talent a šikovnosť im ponúka veľa možností a otvorených dverí. Musíte v nich dokázať vyvolať pocit, že chcú robiť práve pre vás.

Infografika k článku 9 manažérskych nedostatkov, kvôli ktorým odchádzajú zamestnanci

Odporúčané ebooky

Odporúčané články

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Etika v podnikaní

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Doprava
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Riadenie firmy
Samospráva
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikám

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy

Odporúčame

Copyright © iSITA s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií. Všeobecné obchodné podmienky
OK

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...