Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Ako vyberať z kopy životopisov

Ako vyberať z kopy životopisov
Fotobanka Pixmac
28. januára 2013 Zdroj Podnikam.SK, DS Tlačiť

Je umením vybrať tie správne, aby si človek ušetril  čas, energiu a dokázal vybrať toho najlepšieho.

 
V prvom rade zohľadňujte tie kľúčové kritériá a požiadavky, ktoré ste na vybranú pozíciu zadali.
 

Pri výbere sú dôležité aj referencie a ocenenia

Najskôr vytrieďte nevhodné životopisy, ktoré sa nehodia ani na obsadzovanú pozíciu a ani na iné pozície do vašej firmy. Druhú „kôpku“ venujte perspektívnym, ale momentálne menej vhodným kandidátom. V prvej kôpke by sa mali ocitnúť kandidáti, o ktorých už budete uvažovať.
 
 
Tých, ktorí najviac spĺňajú vaše požiadavky a kritériá, pozvite si ich na pohovor čo najskôr (najlepšie do týždňa), aby ich nestiahla konkurencia. U špecialistov si treba počínať obzvlášť pohotovo. Napriek vyššej nezamestnanosti sa často stáva, že firmy dlho hľadajú vhodného uchádzača. Personalisti zodpovední za výber vám povedia, že napríklad dobrá asistentka manažéra sa hľadá niekedy ťažšie ako samotný generálny riaditeľ.
 

Vytvorte si databázu

Kandidátov, ktorých ste vyčlenili do prvej kôpky, si starostlivo odložte do databázy uchádzačov o zamestnanie. Vyžiadajte si k tomu súhlas a určite s nimi komunikujte aspoň telefonicky, aby vnímali váš seriózny záujem a vy ste sa prezentovali ako spoľahlivá firma. Nie raz sa stane, že konkurencia „zavetrí“ vášho šikovného novoprijatého zamestnanca a ešte v skúšobnej dobe ho stiahne k sebe. Prípadne kandidát, ktorý si hľadal prácu a bol na viacerých pohovoroch, v poslednej chvíli dostane pre neho zaujímavejšiu, či lukratívnejšiu ponuku a vy by ste sa bez „záloh“ ocitli na začiatku výberového procesu.
 

Čo si ešte všímať v životopisoch

Všímajte si, ako často kandidát menil prácu. Treba samozrejme zohľadniť, v akom sektore a na akej pozícii pracoval a či zmena znamenala profesijný postup. U obchodníkov či prepážkových zamestnancov je častejšia zmena  pochopiteľná pre tlak, ktorí musia vo svojej práci znášať. Tieto údaje vám budú slúžiť na prípravu otázok na kandidáta pri pohovore a opatrnejší prístup.
 

Štýl sebaprezentácie

Zamerajte sa aj na spôsob, akým si dotyčný pripravil materiál o sebe, či pripojil motivačný list a či spôsob sebaprezentácie je na profesionálnejšej úrovni. Akú fotografiu zaslal ku životopisu a ako sa na nej tvári, či zvolil vhodné oblečenie. Už z týchto prvých informácií viete získať prvé podnety o povahových a osobnostných črtách kandidáta.
 
Úplne nevhodnou je napríklad fotografia kandidátky, ktorá stojí pod palmami v plavkách takmer nahá Podobne je to s farebne prečačkaným životopisom, pretože životopis potom vyzerá ako cirkusové šapitó a prílišná pestrosť tak skôr odradí.
 

Dôležité sú referencie

Neprehliadnite ani položku referencie alebo koníčky.  Dnes by už „profesionálny“ kandidát mal byť schopný uviesť aspoň jedného človeka, u ktorého si viete overiť referencie. Je dobré si overovať informácie o kandidátovi, najmä ak uvažujete, že ho prijmete do zamestnania na kľúčovú pozíciu. Položku záujmy a koníčky kandidáti často podcenia a „nahlásia“ na seba niekedy viac akoby chceli. T vám môže pomôcť dotvoriť si obraz o osobnosti žiadateľa. Na pohovore je dobré si informácie dodatočne overiť a doplniť.
 

Zavážia aj ocenenia a certifikáty

Ak máte záujem o profesionála, ktorý neustále pracuje na svojom rozvoji a odbornom prístupe k svojím povinnostiam, a vyzná sa vo svojej práci, preštudujte si informácie týkajúce sa vzdelania, ďalších absolvovaných školení, získaných certifikátov a pod.
 
Všímajte si, či má kandidát uvedené ocenenia alebo úspechy  napríklad za najlepšieho obchodníka, zamestnanca, splnenie plánov, či objemov obchodu. Takéhoto kandidáta je dobré si pozvať, aj keď nemusí celkom spĺňať vaše súčasné požiadavky. Možno sa ho rozhodnete prijať na inú pozíciu alebo neskôr, keď prípadne prehodnotíte kritériá. Zamestnancov, ktorí majú chuť a ochotu byť úspešnými, treba „vyvážiť“ zlatom, lebo práve oni pri správnom podchytení a vedení pomáhajú firme stať sa úspešnou.
 

Súvisiace články v seriáli "Proces výberu zamestnanca"

Zobraziť všetky články v seriáli "Proces výberu zamestnanca"
FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Motivácia zamestnancov

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X