Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Koučing musí mať jasne stanovený cieľ

Koučing musí mať jasne stanovený cieľ
Ilustračné foto: FreeDigitalPhotos.net
6. augusta 2013 Zdroj Podnikam.SK Tlačiť
Úlohou kouča je pomáhať koučovanému nájsť a sformulovať si svoje ciele, ktorými sa dostane k riešeniu svojich problémov.
 
Čo predovšetkým očakávame od koučingu? Najčastejšie máme záujem vyriešiť svoje problémy a zmeniť to, čo už nefunguje. Dôležité pri tom je premyslieť si a stanoviť ciele, k akej zmene sa chceme prepracovať. 
 

Efektivita v dosahovaní cieľov je ovplyvnená najmä motiváciou

Každé stretnutie s koučovaným by malo začať stanovením cieľa. Kouč vedie koučovaného, aby naformuloval svoje očakávania  d samotného stretnutia. Často sa stáva, že koučovaný má predstavu o hlavnom cieli, ktorý chce dosiahnuť, ale nemá jasnú predstavu, čo sa na prebiehajúcom stretnutí bude riešiť. 
 
„Neexistuje priaznivý vietor pre toho, kto nevie, kam sa plaví.“ – Seneca
 
Kouč pomáha koučovanému prepátrať aj jeho skryté očakávania, ktoré si nemusí uvedomovať, definovať problémy a ujasniť si, aké kroky najbližšie podnikne. 
Pomocné otázky:
  • Čo očakávate od dnešného stretnutia?
  • Čo by ste chceli dosiahnuť, vyriešiť počas nášho dnešného hodinového sedenia?
  • Je ešte niečo, čo by ste si chceli z dnešného sedenia odniesť?
 

Ciele musia byť postavené reálne

Pri určovaní cieľov je dôležité uvedomiť si, aký cieľ si chcete sformulovať. Potrebujete, aby stanovenie cieľov bolo efektívne, a aby ste nemali len ciele pre ciele, ako sa to často stáva, pretože potom  vás skôr frustrujú, demotivujú a nikam nevedú.
Rozlišujeme predovšetkým 2 druhy cieľov:
  • Konečný cieľ
  • Výkonnostný cieľ
 
Konečný cieľ – je hlavný motív, dôvod riešenia vášho problému, správania či situácie. Cieľom môže byť napríklad: dosiahnutie vedúceho postavenia na trhu, stať sa kvalitným manažérom, vyriešiť konflikt na mojom oddelení, získať  zlatú medailu, zvýšiť zisk vašej spoločnosti, atď. .
 
Výkonnostný cieľ – pri ňom je dôležité najskôr určiť si výkonnosť, ktorá by pomohla dosiahnuť konečný cieľ. Keďže jeho dosiahnutie je závislé najmä od vás, musí byť postavený reálne, ale zároveň tak, aby bolo  možné dosiahnuť aj želateľný pokrok. 
 
Napríklad ak si poviete, že chcete dosiahnuť prvé miesto na šampionáte, nebude stačiť, ak si nastavíte výkonnostný tréning len na 2 dni v týždni, a bez určenia dosahovaného zlepšenia (napr. zlepšenie času o 2 sec.). Sú to vlastne premyslené kroky a méty, ktoré potrebujete dosiahnuť, aby ste sa prepracovali ku konečnému cieľu.
 
Pri plnení cieľov je užitočné si po čase pripomenúť, čo vás priviedlo k rozhodnutiu začať so zmenou, či dosiahnuť cieľ. Druhou dôležitou otázkou, ktorou by ste si mali zodpovedať, je, koľko úsilia ste naozaj ochotní vynaložiť na dosiahnutie cieľa. To určuje vašu motiváciu a rýchlosť, akou sa k výsledku dokážete prepracovať.
 

Ako dobehnúť do cieľa

Existuje niekoľko parametrov, ktoré určujú úspešnosť v dosiahnutí cieľov. Väčšinu ľudí napadne kritérium merateľnosti a konkrétnosti, či správneho načasovania, keďže sú na to zvyknutí zo súčasného spôsobu plnenia úloh. Efektivita je však ovplyvnená najmä motiváciou človeka, a preto je dôležité, aby sa medzi ďalšími kritériami objavili aj také, akým je pozitívne naformulovanie dosahovaného cieľa. To znamená, že si nepoviete „nechcem mať už neúspešnú komunikáciu s kolegami“. 
 
Nahradíte ho pozitívnym cieľom, ako napr.: Mojím cieľom je dosiahnuť efektívnu, presvedčivú, rešpektujúcu sa komunikáciu v práci smerom k sebe aj okoliu. Medzi ďalšie kritériá patria aj správne pochopenie, náročnosť  cieľa  a taktiež, aby bol v súlade s etikou a hodnotami človeka.
 

 
Ako bolo spomínané v predchádzajúcich článkoch, koučing je umením aj alchýmiou zároveň. Kladie vysoké nároky na kouča ako sprievodcu, a zároveň na prístup a motiváciu koučovaného. V seriáli sme sa pozreli len na niektoré vybrané témy, keďže problematika koučingu je omnoho širšia. 
Koučing je veľmi užitočný spôsob pre vyriešenie problémov a  zlepšenie komunikácie a vedenia ľudí. Vnáša ľudskosť a záujem o človeka. Pomáha mu vytvárať vo svojom živote trvalé zmeny a dosahovať želané úspechy. Môže sa stať úspešným nástrojom každého manažéra, lídra, či seba samého.
 
Autor: Mgr. Dagmar Sliacka – Developing Support
 

Súvisiace články v seriáli "Koučing v praxi"

Zobraziť všetky články v seriáli "Koučing v praxi"
FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Motivácia zamestnancov

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

apríl

17apr9:30Chat GPT a jeho využitie v marketingu9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

17apr9:30Chat GPT a jeho využitie v marketingu9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

17apr9:30Chat GPT a jeho využitie v marketingu9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X