Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
E-shop
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Najmenej sú zastúpené slovenské potraviny v Lidli a Kauflande

Ilustračné foto: SITA
17. mája 2015 Zdroj SITA, Podnikam.SK Tlačiť

Najviac slovenských potravín má na pultoch COOP Jednota.

Podiel domácich potravín na pultoch klesol na 40 %

V medziročnom porovnaní to predstavuje pokles o tri percentuálne body. Vyplýva to z 5. ročníka prieskumu Potravinárskej komory Slovenska (PKS), ktorý vypracovala v spolupráci s poradenskou spoločnosťou GfK Slovakia.

Prvýkrát sa prieskum uskutočnil v roku 2011, kedy bol podiel domácich potravín na úrovni 50 %. Najnovší prieskum sa uskutočnil v období od 18. marca tohto roka do 2. apríla na vzorke 360 predajní. 

„Prieskum podáva objektívnu informáciu o tom, ako vyzerá ponuka slovenských potravín na pultoch vybraných obchodných reťazcov. Potravinári chcú mať s obchodníkmi korektné vzťahy a ponúkajú im kvalitné potraviny. Boli by sme veľmi radi, ak by k politike podpory domácej produkcie mali obchodníci rovnaký prístup, ako v iných členských štátoch,“ uviedol prezident PKS Daniel Poturnay. 

Údaje potvrdzuje aj prieskum Eurostatu

Najmenej sú domáce potraviny podľa prezidenta PKS zastúpené v obchodných reťazcoch Lidl a Kaufland. Na druhej strane najviac v COOP Jednota. „Objektívnosť prieskumu o domácich potravinách na pultoch našich predajní realizovaného spoločnosťou GfK Slovakia potvrdzujú aj štatistické údaje Eurostatu, podľa ktorých je zastúpenie slovenských potravín na domácom trhu na úrovni 40 percent,“ dodal Poturnay. 

Pri hodnotení jednotlivých krajov klesol podiel domácich potravín v porovnaní s minulým rokom v Bratislavskom, Trnavskom, Nitrianskom, Žilinskom, Banskobystrickom, Košickom kraji. Nezmenil sa v Prešovskom kraji, o jeden precentuálny bod vzrástol v Trenčianskom kraji. Najmenej domácich potravín ponúkajú zákazníkom hypermarkety. 

Predáva sa menej slovenských olejov aj mäsa

Medziročne najväčší pokles domácich potravín bol pri olejoch, a to až o 33 percentuálnych bodov na 13 % zo 46 %. Znížil sa aj podiel mäsových výrobkov o 10 percentuálnych bodov na 45 % z 55 %, ale aj nealkonápojov, ktoré klesli o deväť percentuálnych bodov na 22 %.

Medziročne menej bolo aj cestovín, konkrétne bol pokles o 7 percentuálnych bodov na 40 % a tiež trvanlivého pečiva, ktoré rovnako tak kleslo o 7 percentuálnych bodov na 28 %.

„Pokles v ponuke domácich potravín nastal vo všetkých formátoch predajní. Dohoda s obchodníkmi podpísaná v decembri 2012, ktorá reagovala na pokles podielu domácich potravín, nepriniesla žiadnu pozitívnu zmenu. Dôkazom je 60-percentný podiel potravín z cudziny na našich pultoch,“ upozornil Poturnay. 

PKS monitoruje podiel slovenských potravín od roku 2011. Počas piatich rokov sa na pultoch výraznejšie zúžila ponuka niektorých domácich potravín. Podiel nečokoládových cukroviniek klesol o 24 percentuálnych bodov, čokoládové cukrovinky o 32 percentuálnych bodov a oleje o 27 percentuálnych bodov.

eBooky: 

Vývoj v zastúpení slovenských potravín na pultoch obchodných sietí by mal byť podľa člena dozornej rady PKS Pavla Uhrína alarmujúcim signálom pre všetky zainteresované strany, ako pre obchodníkov, tak pre vládu. 

V porovnaní s minulým rokom sa nezmenil podiel privátnych, neznačkových potravín, ktoré majú na našich pultoch 19-percentné zastúpenie. Privátne značky majú vysoké zastúpenie pri mlieku, konzervovaných výrobkoch, mäsových výrobkoch.

V najnižšej miere sú zastúpené v kategóriách víno, pivo, destiláty a liehoviny. Kým v Bratislavskom kraji sa zvýšil podiel mlieka od originálnych výrobcov, v Nitrianskom a Žilinskom kraji sa podiel neznačkového mlieka zvýšil. Najviac privátnych neznačkových potravín ponúka reťazec Lidl (48 %), ktorý má zároveň najmenej domácich potravín. Najmenej neznačkových potravín majú na svojich pultoch Metro (10 %), Billa (13 %), Tesco (13 %) a CBA (14 %).

Odporúčané ebooky

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Marketing

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pracovné právo
Právo
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

január

24jan7:30SPRÁVA A ÚDRŽBA BUDOV7:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Nehnuteľnosti,Stavebníctvo

25janalldayTransferové oceňovanie(Celý deň: štvrtok) Udalosť usporiadaná: Wolters Kluwer s. r. o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Dane a účtovníctvo

31janalldayDaňová optimalizácia a štrukturovanie podnikania(Celý deň: streda) Udalosť usporiadaná: Wolters Kluwer s. r. o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Dane a účtovníctvo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikám

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSITA s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií. Všeobecné obchodné podmienky | Kontakt
OK

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...

X