Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Osobitné aspekty podnikania v prostredí internetu

Osobitné aspekty podnikania v prostredí internetu
Ilustračné foto SITA/AP
9. apríla 2013 Tlačiť
Každá oblasť podnikania sa vyznačuje svojimi špecifikami. Avšak v prípadoch, kedy sa určitý subjekt rozhodne ponúkať svoje tovary alebo služby cez internet, vstupujú do hry určité osobitné aspekty, ktoré sú spojené práve s podnikaním v prostredí internetu. 
 
Identifikácia týchto aspektov a správne pochopenie ich dôsledkov pritom môže byť významná nielen v súvislosti s otázkou úspechu či neúspechu daného podnikateľského zámeru, ale aj v záujme vyhnutia sa rizikám v podobe rôznych sankcií zo strany orgánov dozoru, či žalôb konkurentov alebo zákazníkov. 
 

Pozor treba dať na obchodné podmienky aj autorské práva

Právna úprava podnikania v prostredí internetu nie je obsiahnutá v žiadnom ucelenom právnom predpise. Naopak, priamo či nepriamo vyplýva z viacerých právnych predpisov z rôznych oblastí a je „dotváraná“ nielen aplikačnou praxou, ale i rozhodovacou činnosťou súdov a iných orgánov verejnej moci. Zásadnú úlohu tu zohrávajú aj obchodné zvyklosti, a to najmä tam, kde sa riešia medzinárodné vzťahy (ktoré sú pre prostredie internetu typické). 
 
Každý podnikateľský subjekt rieši spravidla ako prvé otázky, v akej oblasti a pod akým názvom vlastne bude podnikať. Pri výbere obchodného mena treba predovšetkým odlišovať, či sa bude jednať o fyzickú osobu – podnikateľa (napr. živnostník) alebo o právnickú osobu (predovšetkým obchodnú spoločnosť).
 
Kým v prípade fyzickej osoby je jej obchodným menom meno a priezvisko tejto osoby, pričom môže obsahovať dodatok odlišujúci osobu podnikateľa alebo druh podnikania, v prípade právnických osôb to bude prakticky akýkoľvek názov (za predpokladu, že takéto obchodné meno nie je zameniteľné s obchodným menom iného podnikateľa, nevzbudzuje klamlivú predstavu o podnikateľovi alebo o predmete podnikania a spĺňa ďalšie predpoklady pre tvorbu obchodného mena), spolu s dodatkom označujúcim jej právnu formu. 
 
 
Správny postup pri tvorbe obchodného mena môže byť dôležitý najmä z dôvodu, že pokiaľ dôjde k neoprávnenému použitiu obchodného mena, subjektu dotknutému alebo ohrozenému takýmto konaním vzniká voči „škodcovi“ viacero nárokov, vrátane nároku na zdržanie sa takéhoto konania a odstránenia závadného stavu (napr. zničenie neoprávnene vyhotovených tovarov porušujúcich právo k obchodnému menu), nároku na vydanie bezdôvodného obohatenia a na primerané zadosťučinenie (ktoré sa za určitých okolností môže poskytnúť aj v peniazoch) či nároku na náhradu škody. 
 

Nekalou súťažou je aj klamlivá reklama

V súvislosti s predmetom činnosti podnikateľa bude platiť, že na vykonávanie tejto činnosti by vždy mal mať príslušné oprávnenie, či už v podobe živnostenského oprávnenia alebo oprávnenia podľa osobitných predpisov. Pri samotnom výkone danej činnosti by sa mal podnikateľ následne vyvarovať takého konania, ktorým by neprimeraným spôsobom mohol zasiahnuť do podnikateľskej činnosti iného subjektu – takýmto konaním sa samozrejme nemyslí konkurencia typická pre trhové prostredie, ale najmä nekalosúťažné konanie.
 
Nekalou súťažou sa rozumie konanie v hospodárskej súťaži, ktoré je v rozpore s dobrými mravmi súťaže a je spôsobilé privodiť ujmu iným súťažiteľom alebo spotrebiteľom; nekalá súťaž je zakázaná. Vyššie uvedené vymedzenie samozrejme môže zahŕňať nespočetné množstvo rôznych konaní, pričom každé z takýchto konaní bude potrebné posudzovať individuálne. 
 
Zákonodarca pre uľahčenie výslovne upravil najčastejšie sa vyskytujúce prípady nekalej súťaže ako osobitné skutkové podstaty – patrí medzi ne napríklad klamlivá reklama, vyvolávanie nebezpečenstva zámeny či parazitovanie na povesti podniku, výrobkov alebo služieb iného súťažiteľa. Pokiaľ by sa podnikateľ nekalej súťaže dopustil, vzniknú osobám, ktorých práva boli nekalou súťažou porušené alebo ohrozené, obdobné nároky ako v prípade nárokov v súvislosti s neoprávneným použitím obchodného mena.
 

Pozor pri výbere domény

Vyššie uvedené aspekty tvorby obchodného mena a nekalej súťaže budú mať význam aj v súvislosti s výberom domény, prostredníctvom ktorej zamýšľa podnikateľ vykonávať svoju činnosť na internete. Netreba zabúdať, že i doména je predmetom právnych vzťahov, pričom porušenie práv k doméne môže mať rovnaké dôsledky ako nekalá súťaž alebo neoprávnené použitie obchodného mena. V neposlednom rade môže byť určité označenie chránené ako ochranná známka, ktorej majiteľovi náleží výlučné právo na jej použitie v spojení s tovarmi alebo so službami, pre ktoré je zapísaná. Pri príprave na podnikanie je samozrejme potrebné zvážiť aj mimoprávne otázky, najmä či zvolené obchodné meno (a doména) sú v súlade s princípmi internetového marketingu.
 
Autor: JUDr. Matej Sedláček, autor je právnik v advokátskej kancelárii NIELSEN MEINL, s.r.o.
 
V ďalšej časti sa dozviete o legislatívnych úpravách, týkajúcich sa internetového marketingu.
 
Zdroj: Podnikam.SK

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Marketing

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X