- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Ako založiť s.r.o.
- Ako zdaniť predaj ready-made spoločnosti z pohľadu DPH v roku 2023?
Ako zdaniť predaj ready-made spoločnosti z pohľadu DPH v roku 2023?
Kúpa a predaj už existujúcich obchodných spoločností je zaujímavou obchodnou príležitosťou pre obe zúčastnené strany. Predajca dostane za svoju spoločnosť pomerne vysokú odmenu a kupujúci ušetrí veľa času a starostí so založením úplne novej spoločnosti. Najväčšiu výhodu majú tie spoločnosti, ktoré sú registrované za platiteľa DPH. Takéto spoločnosti, obzvlášť, ak majú len veľmi krátku históriu, sa predávajú ako teplé rožky. Registrácia za platiteľa dane z pridanej hodnoty je veľmi cenným artiklom, ktorý zvyšuje hodnotu predávanej spoločnosti aj o niekoľko stoviek eur. Čím je to spôsobené a na čo si treba pri predaji a kúpe takejto spoločnosti dávať pozor sa dozviete ďalej.
Nová alebo s históriou
Aj keď výraz „ready-made“ napovedá, že sa bavíme o čisto novej a čistej spoločnosti, pre účely tohto článku sa pozrieme aj na spoločnosti s nejakou podnikateľskou históriou. Práve tieto spoločnosti sú totiž zvyčajne tie, ktoré už sú registrované za platiteľa DPH. Čisto nové spoločnosti bez žiadnych obchodných vzťahov a podnikateľskej činnosti sú len veľmi sporadicky predávané už ako platitelia DPH. Je to z prostého dôvodu. Ak správcovi dane nie je preukázaná žiadna zdaniteľná činnosť, nemal by takú firmu registrovať za platiteľa dane z pridanej hodnoty. Ak už aj taká registrácia prebehne, jedná sa len o výnimku, ktorá potvrdzuje pravidlo a takáto spoločnosť si na trhu okamžite nájde kupca.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Registrácia za platiteľa dane z pridanej hodnoty
- Predaj spoločnosti a riziká
- Postup pri zmene spoločníka
- Príklady
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.