Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Rozhovor Podnikam.sk: Podnikanie je najlepšia vysoká škola, vraví Martina Vyskočová

037 1.jpg
24. marca 2017 Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

K podnikaniu patrí zdravá tvrdohlavosť, podnikatelia si však niekedy nedajú poradiť, hovorí Martina Vyskočová, ktorá sa venuje vzdelávaniu podnikateľov a zaslúžila sa o rozvoj komunity Učíme sa podnikať. Tá má na sociálnej sieti Facebook vyše 30 tisíc členov.

Čo Vás viedlo k tomu, že ste začali vzdelávať podnikateľov, čo následne prispelo aj k rozvoju populárnej komunity Učíme sa podnikať na sociálnej sieti Facebook?

Bola som zamestnaná, jednou z činností bolo práve vzdelávanie. Tá aktivita sa mi asi najviac páčila, kvôli tomu, že to bolo relevantné, klientov to posunulo, mala som radosť, že im to niečo dalo.

Zároveň som už tiež chcela rozbehnúť vlastný biznis. Učíme sa podnikať založili traja podnikatelia z Nitry, aby si pomáhali v začiatkoch. Keďže som sa aj ja rozkukávala, presvedčila som ich, aby ma tam pridali.

Online svet mi nestačil, začala som organizovať osobné stretnutia v Bratislave, ostatné mestá sa čoskoro pridali. Jeden aspekt Učíme sa podnikať je vzdelávací, tam si formou diskusií pomáhame s problémami z rôznych oblastí, napríklad účtovníctvo, či marketing. Ľudia môžu dostať spätnú väzbu.

Druhým aspektom je určitá podpora, ktorú si komunita poskytuje práve prostredníctvom osobných stretnutí. Keď človek začne podnikať, je ako keby sám. O niektorých veciach sa nemôže rozprávať so zamestnancami, častokrát začínajúceho podnikateľa odrádza aj vlastná rodina a nabáda ho, aby sa klasicky zamestnal.

Tu človek nájde podobne zmýšľajúcich ľudí, vytvárajú sa tam niekedy aj spolupráce, podnikatelia môžu nájsť partnerov, klientov, či dodávateľov. Dobré je to aj na získanie kontaktov pre tých, čo rozširujú podnikanie do ďalších miest.

Sú to otvorené stretnutia, kde je vítaný každý?

Vítaný je každý, je tam niekoľko pravidiel, nemali by sa tam prvoplánovo prezentovať MLM (pozn.: Multi Level Marketing) podnikatelia, nemal by tam niekto prísť a príliš asertívne loviť ľudí a napríklad predávať hrnce.

Každý môže predstaviť seba, aj svoje produkty, ale je to časovo obmedzené. Okrem networkingu sú na niektorých stretnutiach prednášky, alebo brainstorming kde sa rieši konkrétny problém nejakého člena. Ale mali sme aj stretnutie redaktorov, kde nás prišlo okolo 90 a zdieľali sme aktuálne problémy a podnety, o čom by mohli písať.

V rámci komunity sa riešia komplikované čiastkové problémy, ale aj menej náročné problémy podnikateľov. Komu je teda komunita určená?

Celé to išlo organicky, nerozmýšľali sme pre koho to špecificky je. Sú tam buď ľudia, ktorí podnikať chcú, alebo už podnikajú. Keď začínajú a nemajú prostriedky na konzultantov, tu nájdu rady zadarmo.

Skôr sú to menší podnikatelia, nejaké jednoosobové s.r.o, ktoré sa už ale rozširujú. Myslím, že strední a veľkí podnikatelia tam úplne nenájdu nejaké sofistikované informácie. Je tam možné nájsť predovšetkým odborníkov na niečo konkrétne, ale aj spätnú väzbu na nápady na produkty či logo…

Funguje organicky aj overovanie faktov? Dokážu sa diskutujúci navzájom kontrolovať? Objavujú sa často chyby v komentároch a radách?

Dlho sme rozmýšľali o tom, ako veľmi regulovať diskusiu, či sa to vôbec dá, lebo nie je v silách administrátorov všetko kontrolovať. Presne tak to funguje: ak napríklad účtovník vidí chybu v komentári o účtovníctve, opraví ju. Samozrejme nenesieme zodpovednosť za tie všetky rady, nemôžeme vedieť, či je tam všetko správne. Väčšinou to ale funguje tak, že sa to samé koriguje.

Otázok je tam veľa, niekedy chcú ľudia vedieť aj také veci, ktoré sem nepatria napríklad ako reklamovať telefón, také príspevky sa mažú. Členova majú občas problém, že nedokážu vyhľadávať v minulých príspevkoch, kde by možno radu na svoj problém našli. Záleží ale od toho o čo ide, napríklad komentáre k účtovným problémom z decembra už v januári nemusia byť aktuálne, keďže od 1. januára platia nové zákony.

Akú má skupina Učíme sa podnikať spätnú väzbu?

Spätná väzba sa k adminom dostáva, viem o ľuďoch ktorí tam našli investorov či dodávateľov, ja som tam našla potenciálnych klientov. Niekedy sa objaví aj negatívna spätná väzba, môže sa stať, že niekto si napríklad nájde dodávateľa a nedopadne to napokon podľa predstáv.

Možnosti tam sú, je tam 30-tisíc ľudí. Určite to ale nie je jediný kanál, netreba hľadať iba tam. Ak niekto chce v skupine hľadať dodávateľa možno je dobré opýtať sa najprv na kritériá, podľa akých hľadali ostatní.

Popri stave podnikateľského prostredia sa ako ďalší problém ukazuje vzdelávanie. Hovorí sa, že školy neprodukujú takých ľudí, ktorých si žiada trh práce. Ako túto situáciu vnímate Vy?

Ja sa pohybujem vo sfére neformálneho vzdelávania, MVAcademy nie je škola. Naši lektori školia častokrát práve zručnosti, ktoré ľudia nenabrali v škole, takže ich musí na vlastné náklady objednávať zamestnávateľ pre svojich ľudí. Sú to predovšetkým mäkké zručnosti, napríklad asertivita, komunikačné, obchodné zručnosti, či správna práca s časom.

Pokiaľ ide o podnikateľské zručnosti, to podľa mňa škola nemá ako naučiť. Podnikateľ nepočúva autority, ide si vlastnou cestou. V tomto smere je podnikateľ veľmi aktívny samouk.

V prípade zamestnancov je to ťažké, akreditačný proces trvá dlho, doba sa mení rýchlo. Podľa mňa je dôležité naučiť deti učiť sa. Ak ich aj budeme teraz učiť napríklad o 3D tlači, o päť rokov bude zase niečo iné, nové.

Učebné osnovy sa nestíhajú meniť, potrebné je deti učiť ako analyticky a koncepčne myslieť, a vedieť riešiť problémy. Tiež je dôležité, aby boli kreatívne a vedeli pracovať s informáciami. To je veľký problém, ľudia si „vygúglia“ veci, ale nevedia ich pospájať a pracovať s nimi, overiť si fakty.

Dá sa vytipovať, aké problémy často mávajú zamestnanci, aké stredný manažment, či vrcholoví manažéri?

Celoplošne sa to zadefinovať úplne nedá. Rozdiely sú vo firemnej kultúre, v odvetviach aj v regiónoch. Firma od firmy sa často líši. Preto sa robí analýza, diagnostika, kde zisťujeme potreby konkrétnych ľudí. Potom sa pripravuje rozvojový program na mieru. Niekedy sa počas toho procesu zistí, že niektorí ľudia nie sú na vhodných pozíciách.

Ďalšia vec je motivácia. Keď nemáme motivovaných ľudí, tak oni si na školení posedia a oddýchnu od práce, ale nič to nebude platné. Treba pracovať s aj motiváciou zamestnancov.

Celý proces začína teda tak, že budúci klient príde s konkrétnym problémom, napríklad, že zamestnanci sú neproduktívni, lebo si nerozumejú medzi sebou…

Áno, ale často sa stane, že klient si myslí, že vie, kde je problém a ukáže sa, že ide o hlbšiu príčinu. Zlá môže byť komunikácia, ale koreňom problému môžu byť nesprávne procesy vo firme, ktoré majú za následok konflikty medzi oddeleniami.

Závery našej práce sú rôzne a výhodné je, že my sme tretia strana, zamestnanci nám veľakrát povedia veci, ktoré by nepovedali manažmentu, my im zase sprostredkujeme informácie, ktoré neberú od manažmentu, povieme im to inak.

Zároveň vieme robiť porovnanie so skúsenosťami z iných firiem, toto je pridaná hodnota nás, externej firmy. Čiže zadefinujeme si aktuálny stav, požadovaný stav a kroky, ktoré k nemu vedú. Nie všetko robíme samozrejme my, napríklad na spomínaný procesný audit sú iní odborníci.

Sú slovenskí podnikatelia ochotní nechať si poradiť?

Častokrát nie, ja som sama nebola taká. Keby som mohla sama sebe dať na začiatku podnikania radu, povedala by som, že mám byť menej tvrdohlavá. Prvý rok som si tvrdohlavo niečo hovorila a nepočúvala som svojich mentorov a nebolo to úplne dobre.

Musela som nájsť rovnováhu, aj počúvať a aj mať veci, z ktorých neustúpim, lebo máme nejaké hodnoty ako firma. Veľa podnikateľov je tvrdohlavých, čo je super, lebo keby neboli, nevydržali by v podnikaní dlho.

Podnikanie je o podnikateľovi ako osobe, všetky jeho plusy aj mínusy sa v tom podnikaní odrazia, podnikanie je najlepšia vysoká škola pre človeka, aká môže existovať, sám o sebe sa veľa naučí, trh mu dá veľmi rýchlu spätnú väzbu.

Martina Vyskočová

Absolventka Fakulty managementu Univerzity Komenského. V súčasnosti pôsobí ako Managing partner spoločnosti MVA Slovakia s.r.o. (MVAcademy), ktorej tím sa venuje oblasti ľudských zdrojov vrátane náboru pracovníkov, poradenstva, či školení v oblastí mäkkých zručností, HR, manažmentu.

Martina taktiež pôsobí v OZ S.P.A.C.E. (Spolok pre aktivitu, cestovanie a edukáciu). Angažuje sa aj v Platforme žien, kde pôsobí vo Výkonnej rade. V rámci Učíme sa podnikať pôsobila ako administrator a podpredsedníčka. V roku 2013 získala tretie miesto v súťaži Podnikateľka Slovenska v kategórii Začínajúca podnikateľka. Pôsobí ako mentorka v rôznych programoch na podporu podnikateľov.

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

rozhovor

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Rozhovory

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X