Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Splácanie retailových úverov sa v bankách medziročne zlepšilo

Ilustračné foto: FreeDigitalPhotos.net
29. marca 2015 Zdroj SITA, Podnikam.SK Tlačiť

Najviac je zlepšenie badateľné pri hypotékach.

Slováci sú v splácaní svojich záväzkov veľmi poctiví

Splácanie retailových úverov sa v úvode tohto roka v bankách medziročne zlepšilo. V Sberbank Slovensko neplatiči dlhujú napríklad v priemere 152 eur pri medziročnom poklese o 21 %.

Ako uviedla hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová, Slováci sú v splácaní svojich záväzkov veľmi poctiví, dokonca sú na tom s disciplínou lepšie ako v susednom Maďarsku či v ČR. „Neplatiči sa skutočne viac snažia riešiť svoju situáciu. Zlepšenie nastalo už na jeseň 2014. Najviac je to badateľné pri hypotékach,“ povedala Walterová.

Klienti Sberbank Slovensko sú v priemerne v omeškaní 14,5 dňa, čo je takisto o niečo menej ako vlani. Aj táto banka eviduje najvýraznejší medziročný pokles priemernej omeškanej sumy na úveroch na bývanie, a to o vyše tretinu. O štvrtinu sa znížila priemerná čiastka v omeškaní v Sberbank na debetoch.

„K zlepšeniu situácie napomohlo najmä intenzívnejšie kontaktovanie klientov zo strany banky. Prakticky okamžite po tom, ako meškajú so splátkou, dostanú od nás SMS správu alebo odkaz na telefón, na čo mnohí reagujú tým, že dlh uhradia,“ hodnotí vedúca oddelenia Collection Sberbank Slovensko Adriana Bertóková. 

ČSOB pri porovnaní roku 2014 a 2015 nezaznamenala zhoršenie platobnej disciplíny svojich klientov. Priemerná suma vo vymáhaní je podľa hovorkyne ČSOB Zuzany Eliášovej veľmi odlišná v závislosti od typu produktu. Zatiaľ čo pri povolenom prečerpaní môže byť dlžná suma rádovo v desiatkach eur, pri hypotekárnych úveroch sa pohybuje v stovkách eur. „Z hľadiska lehoty klientov vo vymáhaní 95 % klientov uhradí svoj dlh do 90 dní od vstupu do vymáhania,“ uviedla Eliášová. 

Medziročné zlepšenie v splácaní retailových úverov zaznamenala aj Prima banka, a to pri všetkých typoch úverov. „Prima banka je už pri poskytovaní spotrebných úverov aj hypoték dostatočne obozretná a veľmi dôsledne zvažuje rizikovosť klientov a ich schopnosť úvery splácať,“ povedala riaditeľka marketingu a komunikácie Prima banky Eva Čonková. 

Správanie klientov Slovenskej sporiteľne sa podľa vyjadrení hovorkyne Marty Cesnakovej v uplynulom období výrazne nezmenilo, ku všetkým typom úverov sa stavajú rovnako zodpovedne. „V porovnaní s minulým rokom sa splácanie vo všeobecnosti mierne zlepšilo. Aj podiel nesplácaných úverov na celkovom portfóliu zaznamenal koncom roku pozitívny trend,“ uviedla Cesnaková. 

Priemerná výška dlhu na spotrebných úveroch vo VÚB banke je od 700 do 900 eur. „Hypotekárne úvery nehodnotíme priemerovo, nakoľko sa vždy jedná o individuálne prípady a rozdiely vo výške dlhov sú skutočne veľké,“ skonštatovala Walterová. Najviac klientov je podľa nej v omeškaní do 30 dní. Z nich len malé percento sa časom dostane nad 90 dní, kde už VÚB banka môže hovoriť o probléme so splácaním. 

Tatra banka len skonštatovala, že neeviduje viditeľné výraznejšie rozdiely v medziročnom porovnaní, čo sa týka splácania dlhov. „Presné údaje nezverejňujeme, medziročne však nedošlo k výraznejším rozdielom. Prevažná väčšina omeškaných klientov sú len jednu alebo dve splátky, teda jeden až 59 dní v omeškaní. Priemerná dlžná suma závisí od typu produktu, pri úveroch bez vyhlásenej mimoriadnej splatnosti sa pohybuje vo výške jednej až dvoch splátok úveru,“ dodala hovorkyňa Tatra banky Marína Masárová.

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ako investovať

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X