Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
E-shop
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Spotrebitelia sa najviac sťažujú na cestovný ruch a dopravu

18. júna 2015 Zdroj Podnikam.SK, MG Tlačiť

Sťažnosti sú aj na leteckú dopravu či prenájom auta, na zakúpené oblečenie či obuv a vybavenie domácností.

Pri sťažnostiach ide vo veľkej miere o nákupy cez internet

Sťažnosti slovenských spotrebiteľov najčastejšie smerujú na oblasť cestovného ruchu, ktorá tvorila až vyše 24 percent všetkých podnetov pri cezhraničných nákupoch, ktoré za uplynulých deväť rokov riešilo Európske spotrebiteľské centrum (ESC) na Slovensku. Ako uviedla jeho riaditeľka Dženšída Veliová, medzi problémami, s ktorými sa stretávajú, je napríklad to, že zakúpený zájazd nie je taký, aký bol dojednaný v zmluve, či sú tam účtované dodatočné poplatky.

Sťažnosti sú aj na leteckú dopravu či prenájom auta (19 %), na zakúpené oblečenie či obuv (16,4 %) i vybavenie domácností (14,4 %). Vo veľkej miere ide o nákupy cez internet.

„Zhruba 30 percent ľudí sa na nás obráti s tým, že zakúpili tieto výrobky či služby prostredníctvom internetu,“ povedala Veliová. Celkovo za svoju históriu si slovenské ESC posvietilo na približne štyri tisíc podnetov týkajúcich sa cezhraničných nákupov.

Centrum rieši najčastejšie spory s obchodníkmi z Českej republiky, Nemecka, Poľska či Maďarska. Z týchto krajín nakupujú Slováci aj najviac tovaru. Na druhej strane sa na našich obchodníkov sťažujú prevažne kupujúci z Rakúska, Maďarska či Švédska. Medzi tovarmi a službami, s ktorými sú najviac nespokojní, dominuje doprava, tvorí až 56,5 percenta ich podaní. 

Ľudia majú ešte stále väčšiu dôveru v kamenné predajne

Veliová podotýka, že napriek tomu, že nakupovanie cez internet prekvitá, ľudia majú ešte stále väčšiu dôveru v kamenné predajne. Vedúci Zastúpenia Európskej komisie (ZEK) na Slovensku Dušan Chrenek pripomína, že v minulom roku vstúpila do platnosti nová smernica o právach spotrebiteľov, ktorá okrem iného reaguje aj na práva spotrebiteľov v online prostredí.

„Nákupy cez internet sú dnes bežnou súčasťou našich životov a je potrebné, aby si spotrebitelia vybudovali dôveru aj k tomuto prostrediu,“ uviedol Chrenek. Podotýka, že s prijatím novej smernice začala EK celoeurópsku informačnú kampaň o právach spotrebiteľov. 

Podľa posledného prieskumu svoje práva pozná len 12 percent ľudí

Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku odštartovalo kampaň v stredu. K iniciatíve sa pridalo aj Ministerstvo hospodárstva (MH) SR.

„Uvedomujeme si, že nie je iba podstatné garantovať práva v legislatíve, ale i to, aby si spotrebitelia svoje práva uvedomovali a uplatňovali,“ povedala Ivana Kopčanová z MH.

Kampaň má pripomínať päť základných práv

Ide o právo na bezplatnú opravu alebo výmenu chybného tovaru, právo na podporu v domovskej krajine v prípade problémov s obchodníkmi v zahraničí, právo vrátiť tovar kúpený cez internet do dvoch týždňov, právo na kompletné informácie a právo na vrátenie peňazí prostredníctvom európskeho konania vo veciach s nízkou hodnotou sporu. 

Sieť Európskych spotrebiteľských centier vznikla pred desiatimi rokmi, v súčasnosti má 30 pobočiek po celej Európskej únii, v Nórsku a na Islande. Od svojho vzniku až doposiaľ riešila okolo 650 tisíc podnetov. Ako Veliová dodáva, vo viac ako dvoch tretinách prípadov sa podarilo dosiahnuť mimosúdne riešenie.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pracovné právo
Právo
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

január

24jan7:30SPRÁVA A ÚDRŽBA BUDOV7:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Nehnuteľnosti,Stavebníctvo

25janalldayTransferové oceňovanie(Celý deň: štvrtok) Udalosť usporiadaná: Wolters Kluwer s. r. o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Dane a účtovníctvo

31janalldayDaňová optimalizácia a štrukturovanie podnikania(Celý deň: streda) Udalosť usporiadaná: Wolters Kluwer s. r. o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Dane a účtovníctvo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikám

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSITA s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií. Všeobecné obchodné podmienky | Kontakt
OK

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...

X