Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Top trendy v zariadení kancelárií na Slovensku

Offiece, kancelária, dizajn, interiér
Thinkstock
14. decembra 2015 Zdroj Heitman, Capexus Tlačiť

Interiér našich pracovísk sa mení. Prichádzajú nové trendy. Aspoň tak to vyplýva z údajov realitného fondu Heitman, ktorý vlastní v Bratislave prémiové administratívne budovy Aupark Tower, BBC5, BBC4, BBC3 a CEOP.

Pokles záujmu o open space, viac prírodných materiálov aj relaxačných zón a vyšší dôraz na funkčnosť. To sú aktuálne trendy v zariaďovaní kancelárií na Slovensku. Vyplýva to z údajov  „Nájomníci požadujú čoraz viac kvalitného priestoru pre svojich zamestnancov. Je pre nich dôležité, aby sa ľudia cítili pohodlne v pracovnom prostredí. Pred pár rokmi hrala hlavnú úlohu predovšetkým cena, až potom architektonické riešenie. V súčasnosti  firmy viac investujú do spríjemnenia priestoru pre zamestnancov, dajú si poradiť odborníkmi z praxe. Majitelia firiem si totiž oveľa viac uvedomujú, ako výrazne dokáže kvalita priestoru pozitívne ovplyvniť výkonnosť zamestnancov,“ uviedla Lucia Šimeková, lízingová manažérka spoločnosti Heitman v Bratislave.

Firmy zariadením pracoviska podporujú súčasne aj zdravý životný štýl zamestnancov – napríklad vo  svojich priestoroch nezriaďujú špeciálne miesta pre fajčiarov. Spoločnosti radšej investujú napríklad do spŕch pre rastúci počet zamestnancov – cyklistov.

 

Preferencie klesajú aj veľkoplošným kanceláriám, tzv. open space, ktoré sa rozšírili v 70. rokoch minulého storočia z USA. Na Slovensko sa tento koncept kancelárií dostal vďaka Tomášovi Baťovi, ktorý ich prvýkrát zaviedol vo svojich fabrikách. „Súčasní nájomníci Heitmanu uprednostňujú vo väčšine prípadov kombináciu open space a uzavretých kancelárií, ktoré sú určené najmä pre manažérov alebo na mítingy. Aj v prípade uzavretých kancelárií manažéri preferujú vzdušnosť a prepojenie celého priestoru, čo ideálne spĺňajú obľúbené priečky zo skla,“ doplnila Lucia Šimeková.

Čoraz obľúbenejšie sú v open space aj phonebooty – menšie vyhradené priestory  na telefonovanie, skypovanie a akékoľvek online prepojenie. Vďaka nim si môžu pracovníci vyriešiť potrebné veci diskrétne bez rušenia ostatných. Hlučnosť priestorov sa dá ovplyvniť aj špeciálne riešeným nábytkom, napríklad kreslami či paravánmi pracovných stolov, ktoré vytvoria tzv. akustické bunkové pracovisko.

Populárne sú aj smart boardy či wallpainty – steny so špeciálnymi nátermi, na ktoré môžu zamestnanci kresliť svoje nápady či písať kriedou alebo fixkou.

 

Nároky nájomníkov budov Heitmanu na kancelárie ovplyvňuje aj nárast online práce. Tá prináša pracovníkom aj firmám obrovskú mieru flexibility pracovného času a využívanie home office. Existujú spoločnosti, kde zamestnanci nemajú svoje fixné miesto a posadia sa tam, kde je práve voľné. Práve IT firmy kladú vyšší  dôraz na ergonomický nábytok a diverzitu pracovného prostredia, ktoré je aspoň čiastočne schopné poskytnúť pracovníkom relaxačné zóny. Dôvodom je fakt, že ľudia čoraz viac času trávia v kanceláriách.

Napriek modernizácii kancelárskeho priestoru a používaním čoraz sofistikovanejších interiérových prvkov spoločnosti stále ešte uprednostňujú klasickú kabeláž na dátové pripojenie. Oproti firmám v zahraničí je na Slovensku využitie wi-fi pripojenia bez kabeláže menej rozšírené, hoci z hľadiska nákladov je oveľa efektívnejšie,“ poznamenala Lucia Šimeková.

Spoločnosti v ostatných rokoch zmenili svoje požiadavky aj na zariadenie kancelárie. Uprednostňujú prevažne teplú atmosféru kancelárií, na čo interiéroví dizajnéri používajú najmä nábytok v drevených dekoroch alebo svetlejšie,  prírodnejšie farby kobercov. „Prostredie by malo byť najmä v prípade open space čo najneutrálnejšie. Každý si totiž svoje pracovné miesto dotvorí podľa seba – niekto si prinesie kvietok, iný zase fotku svojej rodiny. Sú to práve ľudia, ktorí dávajú priestoru charakter a svojím pôsobením ho dotvárajú,“  povedala Barbora Lajzová zo spoločnosti Capexus v Bratislave, ktorá dokončila niekoľko kancelárskych priestorov pre nájomníkov v budovách Heitmanu.

Najkľúčovejším kritériom  je podľa nej pre súčasné firmy funkčnosť a účelnosť zariadenia: „Dnes už nikto neinvestuje napríklad do nových stoličiek len preto, že sú pekné. Toto obdobie je už za nami. Firmy kladú veľmi vysoký nárok na funkčnosť a efektivitu, a to viac než kedykoľvek predtým. Dôležitým aspektom sú aj náklady projektu,“ doplnila Barbora Lajzová.

Top trendy v zariadení kancelárií na Slovensku:

  1. kombinácia open space a uzavretých kancelárií
  2. obľúbené sú sklenené priečky, ktoré na rozdiel od sadrokartónových stien umožňujú vizuálny kontakt
  3. umiestňovanie špeciálnych uzavretých boxov do hlučných open space priestorov – napríklad boxy na mítingy, telefonovanie či skypovanie
  4. kancelárie bez stáleho miesta pre konkrétneho zamestnanca pre rastúci počet home office
  5. viac relaxačných zón
  6. teplá atmosféra kancelárií – nábytky s dreveným dekorom, svetlejšie a prírodnejšie farby kobercov
  7. funkčnosť a efektivita zariadenia je kľúčová, samotná estetickosť nestačí.

 

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

Chcem začať podnikaťkancelárske potreby

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Inšpirácia

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

apríl

02máj8:30Pochopenie zmlúv 2 - seminár v anglickom jazyku (Understanding Contracts 2)8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Právo

02máj8:30Pochopenie zmlúv 2 - seminár v anglickom jazyku (Understanding Contracts 2)8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Právo

06máj8:30Aktuálne zmeny v zamestnávaní cudzincov z tretích krajín8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X