Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Vízia, poslanie a ciele

Ilustračná foto: microsoft.com
6. apríla 2011 Autor Podnikam.SK, SITA Tlačiť

Zámer, vízia, poslanie, ciele – na prvý pohľad skoro totožné pojmy. Ak sa však začneme danou problematikou zaoberať hlbšie, zistíme, že tomu tak nie je. Aké rozdiely sa teda ukrývajú v týchto pojmoch? Poďme sa na to pozrieť.  

 

Vízia podniku

Vízia načrtáva v najvšeobecnejších a koncepčných pojmoch predstavu o budúcom smerovaní a postavení podniku. Odpovedá na otázku: „Kam sa chceme, alebo by sme sa chceli dostať? Čo máme robiť, alebo by sme mali robiť? Akí by sme mali, alebo chceli byť?“ Vízia zachytáva javy, trendy a faktory, ktoré sú v súčasnosti nevýrazné, nepresné a hmlisté.

 

Vizionár postrehne to, čo iní nezbadajú, prikladá význam tomu, čo ostatní podceňujú a ignorujú. Účinná vízia inšpiruje, aktivizuje, motivuje a poskytuje emocionálne usmernenie, a preto by mala odrážať ašpirácie a hodnoty, ktoré vyznávajú vedúci pracovníci, zamestnanci a ostatné skupiny, ktoré majú záujem o rozvoj podniku. Premyslene vypracovaná vízia pozostáva z dvoch hlavných zložiek, a to emocionálne vnímanej a prežívanej kľúčovej ideológie a racionálne zostavovanej a prezentovanej predvídanej budúcnosti.

 

 

Kľúčová ideológia je súborom ideí, ktoré definujú, za čo sa podnik považuje, o čo mu v zásade ide, na čom si zakladá. Vyjadrujú súdržnú a dlhodobo nemennú identitu. Ideológia je vystavaná na základných hodnotách, ktoré si možno predstaviť ako niekoľko podstatných a trvalých princípov, ktoré sú vrodené, prirodzené a odolávajúce skúške času. Racionálna zložka vízie sa realizuje  ako predvídaná budúcnosť. Artikuluje, čím sa chceme stať, čo chceme dosiahnuť a vytvoriť. Je to niečo, čo vyžaduje významný pokrok a zmenu. Formuluje sa ako odvážny cieľ spravidla na 10 až 30 rokov, ktorý má zjednocovať úsilie, vyvolávať nadšenie, energizovať, priťahovať stúpencov a podnecovať pokrok.

 

Poslanie

Sformulovať a realizovať účinné poslanie znamená splniť tri nasledujúce úlohy, a to pochopiť a definovať, v akom podnikaní sa podnik skutočne nachádza, rozhodnúť, kedy sa má poslanie zmeniť, a tak upraviť strategické smerovanie podniku a oboznámiť osadenstvo podniku s poslaním pomocou metód, ktoré sú zrozumiteľné, zaujímavé a podnetné.

 

Identifikovať, v akom podnikaní sa podnik umiestnil, vyžaduje zodpovedať štyri zásadné otázky:

  1. Aké sú potreby zákazníkov, alebo, čo je uspokojované?
  2. Aké sú spotrebiteľské skupiny, alebo, kto je uspokojovaný?
  3. Aké činnosti, metódy, technológie sa používajú, alebo, ako sú uspokojované potreby zákazníkov?
  4. Aké sú dôvody existencie podniku, alebo, prečo podnik robí práve to, čo robí?

 

Vzťah vízie a poslania

Súčasťou prvej otázky, ktorú musia zodpovedať vrcholoví manažéri pri zostavovaní poslania, je nielen „Čo je naše podnikanie“, ale aj „Aké bude naše podnikanie?“. Vízia je hviezda, podľa ktorej sa vedenie podniku riadi pri výprave cez turbulentné a neprebádané podnikateľské prostredie do budúcnosti. Osvetľuje budúcnosť podniku. Vízia je čiastočne racionálna a čiastočne emocionálna. Vízia a poslanie patria k sebe. Poslanie je sústredené na súčasnosť, kým vízia je zahľadená do budúcnosti. Poslanie nemôže jestvovať bez vízie, lebo by sa za krátky čas znehodnotilo, vízia nemôže jestvovať bez poslania, pretože by bola len výplodom fantázie.

 

Strategický zámer

Strategický zámer je ctižiadostivý cieľ, s ktorým sa stotožnilo celé osadenstvo podniku. Je natoľko všeobecný, že umožní plánovanie na 10 až 20 rokov a súčasne taký konkrétny a zrozumiteľný, že motivuje aj radových zamestnancov v ich každodennej práci. Zmyslom strategického zámeru je priblížiť budúcnosť k prítomnosti.

 

Ciele

Prostredníctvom cieľov sa široko a všeobecne formulované poslanie transformuje do konkrétnych budúcich výsledkov. Jasne stanovené ciele sú tiež základňou na sledovanie postupu realizácie poslania. Ciele sú základom na hodnotenie činnosti podniku a meradlom jeho úspechu alebo neúspechu. Pri formulácií cieľov by sme mali dodržať postup od všeobecného ku konkrétnemu.

 

Z formálneho hľadiska správne napísaný cieľ by mal spĺňať tieto požiadavky:

  • Cieľ by mal byť jasný, stručný, jednoznačný.
  • Cieľ by sa mal spájať s výsledkom a nie s činnosťou.
  • Cieľ by mal byť merateľný, pokiaľ je to možné vyjadrený v kvantitatívnych jednotkách.
  • Cieľ by mal obsahovať časový rámec svojho splnenia.
  • Cieľ by mal byť náročný, no splniteľný.

 

Praktický príklad

Vízia: Chceme byť najlepší v Európe.Strategický zámer: Kvalitnými a ekologickými výrobkami odlákame zákazníkov od konkurencie.Poslanie: Svojou podnikateľskou činnosťou chceme dosahovať primeraný zisk a zároveň chceme chrániť životné prostredie. Ciele:V priebehu piatich rokov chceme zvýšiť náš trhový podiel o 30%.V priebehu 5 rokov chceme dosiahnuť obrat nad 300 mil. eur.Chceme zvýšiť ziskovosť podniku v priebehu 3 rokov o 30%.Chceme znížiť emisie pri výrobe o 10% v priebehu troch rokov.Chceme zvyšovať produkciou ekologických výrobkov o 15% ročne. Zdroj: SLÁVIK Š.: Strategický manažment. Bratislava : Sprint vfra, 2005, str. 33-57

    lm

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Manažment

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

apríl

17apr9:30Chat GPT a jeho využitie v marketingu9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

17apr9:30Chat GPT a jeho využitie v marketingu9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

17apr9:30Chat GPT a jeho využitie v marketingu9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X