Zdieľacie a lajkovacie súťaže na Facebooku. Sú povolené? Aké sú pravidlá? Je šanca, že niečo vyhráte?

10. decembra 2015
Europe Facebook Lawsuit
SITA/AP

Denne sa s nimi stretávate a možno sa do nich aj reálne zapájate. Zdieľacie a lajkovacie súťaže na Facebooku niektorých otravujú, ale majú aj svojich priaznivcov. Je však naozaj reálna šanca, že niečo vyhráte alebo je to len šikovný trik, ako sa firmy snažia upútať pozornosť na svoje výrobky či služby alebo získať viac fanúšikov pre svoje fanpage?

Pútavý slogan, originálna výhra a začíname. Vytvoriť zdieľaciu alebo lajkovaciu súťaž na Facebooku trvá pár minút. Neprebehol by snáď deň, aby sa vám aspoň raz neobjavila na ploche. Pre firmy je tento druh propagácie lákavý – užívateľov na Facebooku sú milióny a takáto forma reklamy je bezplatná. Povoľujú ale súťaže na Facebooku pravidlá? A ide o dobrý online marketing?

Veľké množstvo ľudí sa nechá nachytať

Firmy však často siahajú po praktikách, ktoré Facebook jasne vo svojich pravidlách odmieta. Veľké množstvo ľudí sa aj napriek tomu nechá nachytať a súťaže zdieľajú aj keď ani netušia, že ide o podvod. Pýtate sa prečo? Už len samotné vyhodnotenie súťaží nie je objektívne.

Pri zdieľaní napríklad 1000 užívateľmi ich reálne nikto neodsleduje, pretože niektorí zdieľajú súťaž neverejne. V praxi to znamená, že organizátorovi sa v administrácii síce ukáže počet všetkých zdieľaní, ale užívateľov s profilmi zobrazí podstatne menej, lebo to zdieľali na svojom profile neverejne a vidia to iba ich priatelia alebo skupina ľudí, ktorú si zvolili.

Facebook sa od takýchto typov súťaží dištancuje a v prípade porušenia pravidiel môže odstrániť vašu stránku a dokonca zablokovať aj administrátorov blokovanej stránky. Stačí, aby užívatelia boli trochu aktívni a súťaž včas nahlásili na kontrolu. Na druhej strane aj menšia aktivita môže poslať súťaž do zabudnutia, pretože

Facebook stále mení a vyvíja svoj algoritmus a s ním aj zobrazovanie príspevkov. Znamená to, že zo 100 fanúšikov na stránke sa príspevok zobrazí na skúšku iba ôsmim percentám = 8 užívateľom zo 100, ktorí majú stránku lajknutú. Ak ich nezaujme, tak zobrazovanie postu ostatným pokračuje v minimálnom rozsahu alebo vôbec. Obsah bol v tomto prípade vyhodnotený, ako nezaujímavý.

Pravidlá súťaží, ktoré sa organizujú cez Facebook:

Ako čokoľvek iné, aj takáto digitálna reklama má svoje pravidlá:

1. Súťaž musí byť v súlade so zákonom a musí obsahovať kompletné pravidlá súťaže (organizátor súťaže, kto sa môže zúčastniť, podmienky ohľadom veku alebo pobytu, mechanizmus súťaže a iné) .

2. Súťaž musí prebiehať prostredníctvom externej aplikácie bez toho, aby ste využívali natívne funkcie FB (like, komentáre, zdieľanie, nahrávanie fotiek/videa a podobne).

3. Musíte uviesť frázu s podmienkami, že súťaž nie je organizovaná, sponzorovaná, schválená alebo inak prepojená so spoločnosťou Facebook.

4. Zároveň musíte uviesť, komu súťažiaci poskytuje údaje a uviesť, že ich neposkytuje spoločnosti Facebook.

5. Podmienkou súťaže nemôže byť využívanie natívnych funkcií FB ako napríklad, že užívateľ musí dať like, komentár, zdieľať a podobne. Upozornenie: like button nemôže byť používaný na hlasovanie. Týka sa to aj externej aplikácie, kde musíte mať na hlasovanie vlastný mechanizmus.

6. Nemôžete kontaktovať výhercu cez FB – to znamená, nemôžete ho vyhlásiť na stránke alebo mu poslať správu. Kontakt na súťažiaceho musíte získať v rámci externej aplikácie, kde vám ho poskytne. Pozrite si pravidlá na facebooku v celom rozsahu v Slovenskom jazyku – Všeobecné pravidlá facebooku

Slovenské zákony organizáciu takýchto súťaží neriešia

Slovenské zákony organizáciu takýchto súťaží priamo neriešia. „Zákon sleduje iba zdaňovanie výhier a ochranu osobných údajov. Ak sa bavíme o klasických lajkovacích súťažiach, akých vidíme denne množstvo, rieši ich iba štatút (pravidlá) súťaže, ktorá je organizovaná v zmysle § 3 ods 5 zákona č. 171/2005 Z.z. o hazardných hrách, teda ako propagačná súťaž. Tento štatút by však každá súťaž mala mať a mala by identifikovať jednotlivé podmienky ako aj organizátora súťaže,“ hovorí Daniel Krakovský, managing director portálu Sročky.sk.

Súťaže väčšinou zdieľajú chronickí lajkovači a niektorých ani nezaujíma, čo môžu vyhrať. Sú však aj ľudia, ktorí veria, že sa na nich usmeje šťastie a do súťaže sa zapoja s cieľom získať niektorú z cien. Dopracovať sa k vytúženej výhre však môže byť poriadne zložité, ba až nemožné. „Štatút súťaže zvyčajne obsahuje klauzulu o nemožnosti vymáhať výhru súdnou cestou v súlade s § 845 Občianskeho zákonníka. To znamená, že na výhru neexistuje žiadny právny nárok“, hovorí Krakovský.

Ak by podľa Krakovského zapojením do súťaže vznikla súťažiacemu nejaká škoda a súťaž by neprebehla v súlade so štatútom, vtedy sa môže pokúsiť o náhradu prostredníctvom súdu. „Avšak bavíme sa len o náhrade škode, nie vymáhaniu samotnej výhry,“ doplnil.

Štátút súťaže musí byť vyhlásený na základe § 847 Občianskeho zákonníka. Ak usporiadateľ štatút nemá a koná na vlastné triko, môžu mu hroziť sankcie. „V tomto prípade sa pravdepodobne jedná o konanie v rozpore s dobrými mravmi. Avšak je to o tom, že niekto musí preukázať, že mu vznikla škoda. V opačnom prípade môže prísť maximálne k tomu, že súd danú súťaž zakáže, čo pri rýchlosti slovenského súdnictva môže trvať určitý čas,“ uzavrel Krakovský.

Zdroj: Podnikam.sk
Tlačiť

Odporúčané články

Súvisiace témy:

Čo si o tom myslíte?